dinsdag 26 september 2023

Avondvliegen

Ik doe dit dus eigenlijk te weinig: gewoon even vliegen voor de lol van het vliegen! Een collega vroeg me al een paar keer of hij eens mee kon, dus vanavond na het werk maar eens naar Teuge gereden en genoten van een prachtige vlucht over de Veluwe naar zijn woonplaats Wageningen. Hij had al de nodige FlightSim ervaring en stuurde de 172 zelf langs de Rijn en de IJssel terug naar Teuge. Het weer was mooi, het licht was prachtig en de lucht zo glad als een biljartlaken. De kist nog even gewassen en afgesloten met een hapje eten bij The Hangar. Heb slechtere avonden gehad! 

Rustig langs de IJssel richting Teuge

dinsdag 19 september 2023

IFR naar Niederrhein, de film

Missed Approach Mark

Een tijdje terug heb ik op YouTube een poll gedaan en daaruit bleek dat een meerderheid van de respondenten een meer technische video wel zag zitten. Het aantal respondenten was overigens te beperkt om daar nu echt conclusies aan te verbinden, maar ik ga er vanuit dat de mensen die daadwerkelijk reageerden toch wel enthousiaste volgers zijn en vandaar deze wat meer technische video. Helemaal happy ben ik nog niet met de G1000 beelden, ze zijn net wat onder- of overbelicht en je mist het detail daardoor wel. Ik denk dat door de locatie iets aan te passen en de resolutie van de GoPro te verhogen hier nog wel wat te winnen is. Ook de thumbnail is nog niet helemaal naar mijn zin, maar die pas ik misschien nog wel aan in de nabije toekomst.

De techniek van een overland Teuge - Niederrhein

Ik benieuwd hoe de YouTube algoritmes werken als ik wat meer video's en shorts upload op wat regelmatiger tijden. Zelf vond ik de voorlaatste video naar Ærø heel erg geslaagd, maar die trekt eigenlijk niet zoveel views. Het laten groeien van een YouTube kanaal is best wel lastig gebleken, kan ik nu na een aantal jaar wel zeggen. Nou is dat overigens nooit het doel geweest van de video's die ik maak. De films vliegend met de kinderen zijn een hele waardevolle herinnering en ik heb zelfs nog een film met mijn pa, da's toch wel bijzonder om af en toe nog eens terug te zien. Maarrr, nu ik er mee bezig ben vind ik het ook wel leuk als het groeit! Mijn concept is vooral om van nieuwe bestemmingen een 'mee-vlieg video' te maken, waarin ik niet echt met de kijker praat, maar je volgt me terwijl ik m'n 'ding' doe. Mocht jij nou tips of ideeën hebben, stuur me gerust een mailtje.

Medical verlengd!

Deze week heb ik mijn medical voor twee jaar verlengd bij KLM Health Services op Schiphol Oost, inmiddels ben ik de 40 gepasseerd en moet nu elke twee jaar worden gekeurd. Als ik naar het Westen moet stap ik meestal op de motor vanwege de files en dat was nu ook wel een verstandige keuze, maar ik werd ook getrakteerd op hagel en onweer. Geen ideaal begin, zeker omdat ik geen oordoppen droeg onder mijn helm en meteen met het audiogram moest beginnen. Misschien denk je, waarom helemaal naar Schiphol voor een keuring? Daar heb je wel een punt, maar ze hebben me zo fijn geholpen de laatste keer dat ik nog eens ging. Ook nu weer prima, maar eerlijk is eerlijk ze zijn wel duur. Misschien in de toekomst wat dichterbij? Mocht je tips hebben voor de omgeving Arnhem, dan hoor ik het graag! 

donderdag 14 september 2023

Avionics upgrade VFR wordt IFR voor de PH-CVT

Het mooiste was het natuurlijk als er een Beech Bonanza in de club hangaar stond, 6 cylinder. de-iced met glass panel en automatische piloot, voor € 200,00 per uur, nat. To good to be true natuurlijk. De PH-VTB voldoet in de meeste gevallen prima, maar in de schaarse gevallen dat je met meer dan twee volwassenen IFR op pad wil gaat dat niet met de VTB. De payload is simpelweg te laag als je ook nog brandstof wilt meenemen. De club beschikt nog over de PH-CVT, een C172 met haar meer traditionele Lycoming motor die een wat betere payload heeft, maar die is niet IFR toegelaten. Tot deze winter! Dan wordt ze (net) naar IFR standaard opgeplust met een nieuwe nav/com set (Garmin GNC 255) en een Garmin G5 HSI. Samen met de ooit revolutionaire, maar nu 'old-school' GNS430 is 'ie dan voor IFR vliegen toegelaten. Maar nèt. Geen automatische piloot en verder geen extra's, dus ideaal is het niet. Maar zeker een handige optie als ik op een mooie dag met vrouw en kinders op pad wil. Ik heb getracht op Lelystad me te laten uitchecken op verschillende DA40NG's, maar dat loopt allemaal een beetje moeilijk. Lelystad is ook geen handig veld, ik heb daar al eerder over geschreven

De PH-CVT krijgt een milde avionics upgrade

Hopelijk doe ik deze herfst nog een buitenlandtripje met Carsten en dan mag ik eigenlijk niet klagen voor dit seizoen! Ik ben trouwens nog een video aan het editen van een retour naar Niederrhein, voor de liefhebbers. Zal nog wel even duren voor 'ie klaar is.