Een lange video ditmaal: suck it up. Het was een hoop werk om alles te editen, maar hij is af! Een mooie herinnering aan een memorabele vlucht. Zo in het slechte licht zie je wel de tekortkomingen van mijn oude marktplaats GoPro 4's, maar je krijgt toch een aardige indruk en donker in 1080 is nog steeds donker in 4k... Gisteren heb ik trouwens met Gerard mijn IR weer verlengd voor een jaar met een retour Niederrhein (EDLV). Daar ben ik wel blij mee, want naast het weer, beschikbaarheid van het toestel en de eigen agenda moet ook nog eens de agenda van Gerard oplijnen, maar het was snel geregeld.
In 2012 heb ik mijn PPL gehaald. Van het praktijkgedeelte van de opleiding deed ik hier verslag, samen met mijn zweefvliegervaringen. Nu kun je ook over mijn theorie en praktijk vervolgopleiding voor de Competence Based Instrumentrating (CB-IR) lezen. Deze opleiding begon ik in januari van 2015 en sloot ik in november 2018 af met het praktijkexamen CB-IR mét PBN. Ook na de verkoop van de Mooney blijf ik mijn blog bijhouden.
zondag 19 maart 2023
Nieuwe VLOG: Vol de Nuit, Rotterdam, Antwerpen en Oostende
zondag 5 maart 2023
Vol de Nuit
Vorig jaar rond deze tijd haalde ik mijn night rating zonder echt te weten of ik daar verder iets mee zou willen doen. Dat weet ik eigenlijk nog steeds niet, maar het lijkt me toch wel leuk om deze vaardigheid een beetje bij te houden. Gisteren was het zover, samen met Carsten vertrok ik met de PH-VTB tegen het einde van de middag voor een kleine tour langs gecontroleerde velden die ons langs Rotterdam (EHRD), Antwerpen (EBAW) en tenslotte langs Oostende (EBOS) voerde.
In Rotterdam en Oostende was ik al eerder, maar nog niet in het donker. Echt donker was het op Rotterdam ook nog niet, maar het ging wel de goede kant op! Onderweg naar Antwerpen ging het licht verder uit, om bij Oostende plaats te hebben gemaakt voor het volledige duister. Het was een geweldig leuke ervaring. Tijdens de vlucht kwam weer veel langs. Het been van Teuge naar Rotterdam werd vooral gekenmerkt door het managen van ijsrisico's. Wat opvalt is de gewoonte van Dutch Mil om een vliegplan gewoon in de prullenbak te mikken en je langs allerhande andere punten te sturen (PELUB & INKET). Van Rotterdam naar Antwerpen vlogen vanwege de temperatuur wat lager, zodat ijs geen issue meer was en we met een gerust hart het duister over ons neer konden laten komen. Op Antwerpen wisselde ik van stoel met Carsten die ons naar Oostende vloog. Daar waren we mooi voor sluitingstijd binnen en konden we ons nog tegoed doen aan de huisgemaakte garnalenkroketjes bij het vliegveld restaurant.
Omdat eenmaal vertrokken van Teuge het veld weldra zou sluiten, moesten we er een nightstop van maken. Carsten had kamers voor ons geboekt bij een prima hotel vlakbij het vliegveld, zodat na het diner we na een korte wandeling konden inchecken. Vandaag zijn we in alle vroegte weer terug naar Teuge gevlogen. Best jammer dat Teuge enkel is aan te vliegen bij daglicht, terwijl de baanverlichting een landing in het donker prima mogelijk maakt.