vrijdag 1 juli 2022

DA40 check-out!

Wat een feest, ik ben uitgecheckt op de DA40 Next Generation met G1000 en geïntegreerde autopilot. Vier landingen en bovenwerk en een hoop orbits op downwind vanwege de drukte en het was oké, de D-EFCO van Nimbus Air op Lelystad kan ik nu ook huren naast de PH-VTB waar ik waarschijnlijk toch het meeste op te vinden zal zijn, maar de DA40 is wel een stapje omhoog. De openingstijden op Lelystad zijn bovendien gunstiger ten opzichte van die van Teuge, waardoor je meer uit je dag kan halen. Aan de andere kant is Lelystad verder weg en een vrij sfeerloos geheel zeker in vergelijking met Teuge, waar de kleinschaligheid en de vliegclub het een stuk persoonlijker maken en dat is toch wel een belangrijk deel van de 'beleving' van deze mooie hobby. Dit toestel is wel 'etwas anderes', het is vlotter heeft een betere payload en is nóg mooier uitgerust voor de wat langere vluchten die ik graag maak. Ze hebben er hier een hangaar vol van en die dingen vliegen veel. Op Teuge staat er helemaal niks van en ik denk dat een DA40 en een DA20 in plaats van de PH-VTA en een C172 een mooi koppel zou zijn in de VCT hangaar.
 
Nieuw type, toch spannend!

Voorlopig is het nu wel even klaar met de ratings, trips en check-outs. Toevallig kwam het nu even zo uit, maar voor het budget is tijd om te dimmen tot na de zomervakantie, denk ik. Dan plan ik met Thomas nog een leuke meerdaagse met de DA40. Een briljante reis lijkt mij een vlucht naar Venetië Lido over de Alpen, maar dan is perfect weer een vereiste.

Mocht je hier via Google zijn gekomen: kleine update, de D-EFCO ga ik niet meer huren, ik ga geen enkele kist meer huren van Nimbus Air. Wat waardeloze onderneming.