In 2012 heb ik mijn PPL gehaald. Van het praktijkgedeelte van de opleiding deed ik hier verslag, samen met mijn zweefvliegervaringen. Nu kun je ook over mijn theorie en praktijk vervolgopleiding voor de Competence Based Instrumentrating (CB-IR) lezen. Deze opleiding begon ik in januari van 2015 en sloot ik in november 2018 af met het praktijkexamen CB-IR mét PBN.
Ook na de verkoop van de Mooney blijf ik mijn blog bijhouden.
Mijn laptop rookt er nog van, maar de film van mijn low approach op Niederrhein is klaar. Kijk maar eens! Ik vind het leuk om wat aan te klooien met Adobe Premiere Pro, en ik heb alweer een hoop geleerd van deze eerste film. Ik ben van plan om wat meer films te maken, het vloggen is overigens niet helemaal uit de verf gekomen, omdat de 'vlogcamera' nauwelijks geluid op nam. Zijn er bepaalde items waar je vragen over hebt, of die je leuk vindt om te weten, laat maar weten.
Pfff, de lente barst los met het mooiste vliegweer dat je je maar kan wensen en toch boeit dat allemaal niet. Het coronavirus houdt de gemoederen behoorlijk bezig en terecht, wat een ellende komt onze kant op, we zijn pas net begonnen en het gaat nog wel even duren...
Zonder enige persoonlijke interactie toch nog een rondje gevlogen, de Mooney moet regelmatig even goed worden warm gestookt. De kleine luchtvaart is bovendien wel de meest sociaal arme manier om je te vervoeren. Geen kans op besmetting, in je eentje op 5.000 voet.
Ik wilde naar De Kooy, maar kreeg geen toestemming. Alle niet relevante vluchten worden geweigerd omwille van het virus, ook al is het maar een low approach. Duitsland wil me (nog) wel hebben en een retourtje Niederrhein werd het, mét draaiende camera's. Ik ben doende daar een leuk filmpje van te maken. Is er iets wat jullie specifiek willen zien, dan kan je het laten weten! Ik houd er dan rekening mee.
Vliegen én filmen
Voor diegenen die eens wat meer hebben zitten lezen of kijken over het vliegen met zuigermotoren kunnen niet anders dan de term 'lean of peak' hebben opgevangen. Volgens het boek van de Mooney vlieg ik met de heetst mogelijke uitlaatgassen bij elke powersetting. Maximaal 1650 graden fahrenheit, trouwens, ander worden de turbine bladen van de turbo vloeibaar, met alle gevolgen van dien. Daar levert de motor zijn beste vermogen. Dus manifoldpressure instellen (meestal 25 inch), motortoeren instellen (vaak 2500 rpm) en dan met de rode hendel steeds minder brandstof naar de injectors sturen (leanen, heet dat) en kijken hoe de temperatuur van de uitlaatgassen bij de turbo steeds hoger worden, tot het niet heter kan. Daar stoppen. Peak TIT (Turbine Inlet Temperature) noemt men dat. Als je verder leant, zakt de temperatuur weer. Het mengsel wordt dan Lean of Peak (of LOP). Nieuwe inzichten in motortechniek hebben opgeleverd dat dit dé manier van motormanagement is. Motoren lopen schoner, koeler en ook nog zuiniger. Charles Lindbergh heeft hier trouwens mee gepionierd bij de P38 tijdens de tweede wereldoorlog met super resultaten voor vliegbereik, dus helemaal nieuw is het ook weer niet.
Er zijn op YouTube prachtige films over het hoe en waarom gemaakt Google maar eens (let op, énorm hoge nerd factor). Lezen is er ook genoeg, kijk maar eens hier.
Nu heb ik dit eens geprobeerd terug vliegend naar Teuge en de motor loopt zo lean niet helemaal 'lekker'. Daar had ik al eens over gemaild met een andere M20K eigenaar, die had dezelfde ervaringen. De cilinderkoppen blijven wel heerlijk koel en dat komt de levensduur van de motor ten goede, bovendien verbrand je schoner en minder brandstof. De Continental van de Mooney speelt nog niet helemaal mee.
Toen ik mijn oude videobestanden aan het bekijken was, kwam ik nog een leuke montage tegen uit 2013 een bezoek aan Siegerland. Wat is er toch een hoop gebeurd sindsdien! Eigenlijk tot zeer kort voor het overlijden van mijn vader in 2018 hebben we veel leuke vluchten zoals deze gemaakt. Ik presenteer het nu ook als een soort hommage aan hem. Ik mis hem nog steeds, elke dag.
Onderweg naar Siegerland!
Zoals gezegd, ik probeer wat meer video´s te maken, maar dan in een soort vlogstijl, bloggen blijf ik doen, natuurlijk. Het is een soort openbaar logboek.
Om wat te wennen aan de GoPro's moet er natuurlijk wel wat gevlogen en gefilmd worden. De Waddeneilanden zijn altijd bijzonder fotogeniek en een tankstop in Leer-Papenburg matigt de AVGAS rekening iets, het ligt tenslotte op de route! De Pilotshop van Peter Mundy heeft me een handige audiokabel verkocht, zodat ik nu ook audio kan opnemen, dus intercom en RT.
De vlucht naar Leer was redelijk soepel. Het circuit van Leer was behoorlijk druk, bovendien maakte een twin op final nog even een 360 voor me, ik kon m'n circuit opnieuw doen. Hoef je op Teuge niet te proberen, maar hier is alles 'Kein Problem'. Die twin was hun 'beste Kunde', twee flinke motoren zorgen immers voor een flink verbruik. Teuge was trouwens ook lekker druk, iedereen heeft er weer zin in na zo'n druilerige winter!
De Mooney is aan de beurt, hun 'beste Kunde' kijkt toe
Mijn schoonvader was mee, zonde om zo'n leuke bestemming alleen aan te doen. Ik had ook nog even naar Meschede als bestemming gekeken, dat heeft een prachtige nadering door de heuvels van het Sauerland, maar het weer was daar niet zo mooi. Geen boswandeling, maar een strandwandeling. We maakte er een uitje van! Op Leer even van de gutbürgerliche Küche genoten en een enorme teil gulash besteld voor een prijsje even concurrerend als de brandstofprijzen hier.
Siegessäule? Nein Man: Küchesäule…
Na de Mooney en de crew getankt te hebben zijn we doorgevlogen naar Juist, dat als een grote 'Duinensigaar' in zee op ons lag te wachten. We konden straight in op baan 26, met z'n 700 meter overigens niet de langste, maar ruimschoots voldoende.
Privéstrand iemand?
We hebben en mooie wandeling door de Duinen en over het strand gemaakt, voor de complete filmbeleving had ik mijn drone meegenomen, maar die wilde natuurlijk niet vliegen zo dicht bij de luchthaven. Toch een hoop geleerd over de GoPro's, kabels, montagemogelijkheden en settings. Weet niet of de vergaarde beelden zich meteen lenen voor een boeiende film, maar ik kan er wel even mee werken denk ik!
UPDATE 30/03/2020 Dit is alvast een eerste bewerking
Een avond kan ik vullen met het kijken van YouTube vloggers, je hebt een aantal bijzonder goede kanalen die echt inspireren.
Ik kijk bijvoorbeeld graag naar Aviation 101 maar ook naar Steveo1kinevo of Matt Guthmiller en recent heb ik me geabonneerd op Malibu Flyer , die met z'n prachige Piper Malibu regelmatig met z'n beide dochters onderweg is. Welke vloggers volg jij?
In het verleden heb ik wel eens een poging gedaan om wat van mijn vliegerij op camera vast te leggen, met wisselend succes, maar wel met veel plezier, totdat mijn video editor in de soep liep en eigenlijk niet meer tot leven wilde komen.
Sindsdien heeft de techniek niet stil gestaan en de Gopro Hero4 die destijds nog niet eens verkrijgbaar was, is nu op marktplaats verkrijgbaar voor € 75,00 per stuk. Daar heb ik er nu een paar van aangeschaft om te zien of ik komend seizoen eens wat gaaf beeldmateriaal kan opslaan. Net als dit blog eigenlijk vooral als naslagwerk voor mij zelf, maar toch ook wel ter promotie van de kleine luchtvaart.
Vanmiddag nog even op pad geweest met de Mooney en op Groningen wat approaches geoefend. Het startte als een lokaal vluchtje, maar werd uiteindelijk toch nog een IFR sessie met wat actual IMC, want zo mooi als het allemaal was op en rond Teuge was het niet in het noorden, waar ik werd begroet met regen en lagere bewolking. Niks écht spannends overigens, maar wel leuk om even op de hand in de wolken te vliegen. Blijft wat onwennig de eerste minuten. Na een ILS en een RNAV met circle to land keerde ik huiswaarts, maar niet zonder de buitengewoon flexibele approach en towercontrollers op Eelde even te bedanken. Terug op Teuge is door Martijn van AIS de O2 tank van de Mooney afgetopt, hun tank was leeg afgelopen winter. Terug taxiënd naar de carrousel in het prachtige strijklicht dat dit jaargetijde zo kenmerkt kon ik het niet laten om toch nog even een rondje te vliegen. Wat een zalige middag!