Maar nog niet helemaal...
Inmiddels heb ik het course completion formulier voor de CB-IR op zak. Ik ben klaar voor het examen! Ik heb 20 uur nodig gehad bij de SAS, da's meer dan het minimum van 10 uren, maar het liep met de NDB's nog niet zo lekker...
Voor het examen heb ik Gerard bereid gevonden, hij heeft ook mijn examen voor het PPL afgenomen en hij doet ook mijn 2 jaarlijkse check-out. In overleg met hem heb ik besproken of ik ook mijn PBN examen kan doen met het IR examen en dat kon ook. Had ik al m'n PBN theorie dan? Nee, nog niet. Dat eerst eens uitzoeken, op Teuge zit een school die PBN approved is, die vragen € 250,00 voor de opleiding en ze doen die opleiding pas eind deze maand. Om die reden maar weer eens gebeld met Orbit, die ook mijn CB-IR theorie verzorgde. Als service naar oud-leerlingen wilde ze me wel helpen met een distance learning traject en een examen, voor niks. Niks? Maar dit is luchtvaart, ik ben toch wel een toeslag verschuldigd, of leges of een of andere fee? Nee hoor, gewoon aan de studie en even bellen als ik zover was. En zo geschiedde. Vandaag heb ik examen gedaan en geslaagd met 'flying colours'.
Top service van Orbit Groundschool en Robin Schoot. Ik ben daar toch alweer even weg, maar dat deerde ze niet.
Nou heb ik inmiddels alles op zak, maar wil ik PBN examen doen op de eigen Mooney (en dat wil ik...), dan moet ook die 'PBN approved' zijn. Ik ging er vanuit dat dit met de installatie van de GNS530W wel in orde was, maar helaas kom ik hier niet zo makkelijk weg. Je moét een Supplemental Type Certificate (STC) hebben in het handboek en die had ik niet. Gelukkig zijn er al Mooneys met mijn avionics gecertificeerd, dus was de certificering voor mij 'slechts' een kwestie van papier. Wel duur papier. Maar dankzij Maurice en zijn International Aviation Support is ook die inmiddels binnen.
Alles alles alles is nu dus klaar voor het examen. Het liefst doe ik nog een goede IFR oefensessie op de Mooney en daarna examen. Twee vluchten dus, hopelijk. Deze hoop ik op korte termijn te doen, alleen kost het wel wat moeite om de agenda's van iedereen op te lijnen.
Ohja, voor mijn verjaardag zijn we met z'n vieren (vrouw en dochters) naar Texel geweest met de Mooney. Ging super!