maandag 31 maart 2025

UK trip 2025: Teuge (EHTE) - Rotterdam (EHRD) - Norwich (EGSH)

Leuk! Met m'n oudste naar Norwich gevlogen dit weekeinde. Met de DA40NG, IFR via Rotterdam om ons uit te laten klaren door de Marechaussee. Norwich is een prima bestemming voor een weekeinde, maar je moet wel een beetje liefde voor de UK voelen, denk ik. Ik koos Norwich vanwege de goede reviews op euroga.org en de nabijheid van Nederland. De stad ligt dicht tegen de gecontroleerde luchthaven aan en is dus praktisch aan te rijden. Er is van alles te zien binnen loopafstand.

Happy flyers op het platform van EHRD

We vertrokken vroeg in de middag op zaterdag vanaf Teuge. 's-Ochtends moest er nog worden paardgereden. Het weer voor de heenweg was prima. Beetje tegenwind, maar daar zijn we inmiddels aan gewend. Helaas komt er geen marechaussee meer op Teuge voor vluchten in en uit Schengen. Dus eerst naar Rotterdam, dat is een fijn veld en ongecompliceerd. Al werden we door Dutch Mil wel een beetje heen en weer gevectord, waardoor we wat langer onderweg waren dan nodig. De VCR doet de afhandeling voor de recreatieve vlieger en daar stond de marechaussee al klaar. Alle formaliteiten waren eigenlijk zo geregeld. Bezoekje aan Rotterdam is wel goed voor de currency. Zo vaak vertrek ik niet van een gecontroleerde luchthaven, dus ATIS uitluisteren, clearance vragen, start-up vragen, taxiën vragen en take-off. Allemaal in niet eens zo heel veel meer tijd dan dat op Teuge kost. De departure liep naar het zuid-westen, om vervolgens daarna richting het noord-westen te vliegen in een soort winkelhaak.

Gin Clear, zoals ze zeggen aan de overkant

Het weer was top, we vlogen op FL100, gingen van Rotterdam Approach, naar Amsterdam Radar, London Radar en vervolgens Norwich Approach. Voor het eerst werd ik soort van 'gedumpt' uit gecontroleerd luchtruim, dit bleef zonder praktische gevolgen, maar geeft toch te denken. Op enig moment vlieg je de TMA van Londen uit 'radarservice terminated' en dan vlieg je ongecontroleerd. Van Norwich krijg je dan wel 'deconflicting service' en vectors. Da's ook best goed, maar een eventuele nieuwe klaring terug gecontroleerd luchtruim in kan maar zo geweigerd worden, op de terugweg had ik hier ook last van. We kregen een visual approach voor baan 27 op Norwich en even was ik - totaal onnodig - gedesorienteerd op een baan die niet meer in gebruik is, zodat ik door de centerline heen vloog. Op het moment dat ik instuurde op final gaf Norwich tower me ook een porretje, uiteraard met de Britse hoffelijkheid die ik zo waardeer. Mooie landing en een perfecte ontvangst door de handling agent. Enkel de brandstof liet even op zich wachten, maar drie kwartier later stonden er maarliefst twee trucks! Een je voor de JetA1 én eentje voor de pin automaat. 'A logistical inconvience' noemde ze het met gevoel voor understatement.

De fueltruck, moest effe duren...

De taxi was in no-time aanwezig en die deelden we met een survey vlieger die met een lekke band was gestrand in Norwich, hij moest naar het zelfde hotel. Hij vloog surveys voor windmolenparken op de Noordzee, alles op de hand! Leuke kerel en leuk om verhalen te delen over elkaars avonturen. Eigenlijk heb je altijd wel een klik met vliegers in de kleine luchtvaart.

De winkels in Norwich waren nog open dus ik ben meteen met mijn dochter de binnenstad ingelopen met nog duidelijke verwijzingen naar het middeleeuws verleden. Geen Oxford, geen Cambridge, maar wel een heel leuke typisch Engelse binnenstad met historie. Ik houd ervan. Binnen twee uur vliegen (met tegenwind!) en echt een heel andere cultuur en vibe.

Norwich Cathedral: WOW

Na het shoppen terug naar het hotel om ons even op te knappen. We konden ook even bij de oude Bentleys kijken waar op specifieke dagen de gasten mee worden rondgereden.

We aten samen in een gezellig restaurant in de binnenstad waar Norwich zich aan het opladen was voor een stapavond. Tattoo shops, botox- en fillerklinieken doen goede zaken hier. Je kijkt je ogen uit. Vooral de tegenstelling is zo leuk. Enerzijds de klassieke Engelsen die een praatje maken, hoffelijk en met humor en anderzijds de Engelsen die met getatoeëerde armen en benen uit de pub hangen in voetbalshirt. We hadden het leuk samen en eenmaal in het hotel vielen we als een blok in slaap.

zaterdag 15 maart 2025

Antwerpen The Movie!

Geweldige herinnering aan een geweldige dag. Geniet mee van de prachtige vlucht terug uit Antwerpen na een aangenaam verpozen. Ik ben nog niet helemaal uit de juiste camera plaatsing in de DA40, maar daar wordt aan gewerkt. Mocht je tips hebben, stuur gerust even een berichtje.

Een plezante trip!

Dit zijn de leuke dingen die het vliegen de moeite waard maken, ik ben benieuwd waar de volgende trip heen zal gaan. Ik heb wel een paar leuke ideeën, maar de ervaring leert dat plannen ver vooruit toch niet werkt. 

The UK plays hard to get (to)

Het vliegen naar het Verenigd Koninkrijk was dit jaar al niet eenvoudiger geworden, maar deze week begreep ik dat vliegplannen naar het VK vanuit Teuge worden geweigerd. De KMar komt niet meer voor de noodzakelijke uitklaring. Echt balen, nu moet je stoppen op een aangewezen douaneveld. Zonde van de extra kosten en tijd. Dat betekent dus dat vanaf dit jaar deze, deze of zelfs deze vlucht niet meer mogelijk is rechtstreeks vanaf Teuge...

zondag 9 maart 2025

Antwerpen (EBAW) Ik vlieg voor garnalenkroketten...

Wat een weer hebben we de afgelopen dagen! Geweldig gewoon. Gelukkig hebben we er nog even van kunnen genieten, door vorige week eerst met Gerard mijn profcheck te doen op de PH-VTB en vandaag een retour Antwerpen te vliegen met Thomas en Julie. De vorige keer Antwerpen liep spaak op een brandende coolant light na de start. Nu vlogen we met de DA40NG en bleven storingen uit. Mooie start vanaf Teuge en we draaiden rustig om de Noordkant van Teuge heen en Thomas meldde ons aan bij Dutch Mil. Duurde even voordat we IFR werden geklaard vanwege de para's op Teuge. Eenmaal goed en wel weg van Teuge konden naar FL080 en direct naar Antwerpen (!). Dit blijft toch wel geweldig aan IFR vliegen, twijfel je nog over je rating: haal dat ding. Automaat ging erop en die kwam er op short final pas weer af. Zo mooi vliegen is het in die DA40. Het weer was geen issue. Van Dutch Mil gingen we voor de grens met België naar Brussels Approach en die stuurde ons naar een waypoint op de RNAV approach voor baan 11. Een nadering dwars over de stad. Een motorstoring was rampzalig geweest in de laatste fase van de landing. Maar alles liep prachtig en we genoten van het uitzicht over de haven en de stad. Iets te hoog afgevangen landing, maar niks ernstig. Parkeren en zonder gedoe door de security en de Uber in. Het was nog best een stukkie rijden naar de Grote Markt om te genieten van de sfeervolle binnenstad, maar beslist de moeite waard!

Bestemming in zicht

We hebben geluncht in een gezellige bistrot waar ze garnalenkroketten op het menu hadden, dus hoefde ik niet verder te zoeken. Nog een ijsje gedaan - beste ijs ooit, volgens Julie - om daarna langs de sights van de binnenstad te flanneren in de heerlijke maartse zon.

Top bestemming. Europa is práchtig.

Te snel moesten we alweer terug naar de luchthaven, de zon wacht niet op ons. Thomas vloog ons terug, ik deed de radio. Een duidelijke dikke subsidentie inversie was het enige 'weer' op onze route. Typisch na een aantal dagen van hoge druk en Saharazand.

Afgetankt, sunset. Prachtige dag!

Ga je ook eens naar Antwerpen, bezoek dan zeker het Stampe & Vertongen museum op het vliegveld, bij een volgend bezoek sla ik dat niet over.