maandag 12 oktober 2020

Cardinal check-out

 Tussen de herfstbuien door eindelijk de gelegenheid gevonden om een check-out te doen op de C177RG Cardinal. Een heel ander toestel dan de Mooney, een ander plaatje naar buiten met die lange kap en hoge vleugel en grote ramen. Reageert anders op flaps, trip en vermogenswisselingen, maar wel lekker vlot en het rolt vlot over de langsas. Hoog (althans hoger dan voor m’n gevoel goed is...) afvangen is de sleutel tot een mooie landing, negen stuks op Teuge kostte bijna € 160,00. Echt idioot. Doe ik nooit meer.

Binnenkort eens even mee naar EDLS en EDWF voor touch and go’s en voordelige brandstof, want die is op Teuge ook niet te betalen.


De Cardinal, wel een uitblinker onder de 4 zits Cessna’s

Deze Cardinal is práchtig gespoten en voorzien van nieuw interieur. Alles wat mij er als vlieger toe doet is echter wat minder. De motor heeft weinig uren, maar ook onregelmatig gelopen, voor de Lycoming IO360 met de bovenliggende nokkenassen slecht nieuws (corrosie!). De avionics zijn met een 2 as automatische piloot, GNS430, stokoude DME en oude koerstol gedateerd en eigenlijk niet geschikt voor IMC vliegen. IFR onder VMC zal wel gaan.

Hoe dan ook, het toestel is beschikbaar, redelijk vlot en leuk om te vliegen. Dat voldoet op dit moment! 

zaterdag 3 oktober 2020

When one door closes...

Nu, na het bezit van een eigen vliegtuig - en een buitengewoon capabele bovendien - kan alles alleen maar wat minder worden. Ook de kosten trouwens! Dat laatste is ook precies de bedoeling, maar de rest is wel even wennen...

In de hangaar bij de Mooney staat een Cessna Cardinal C177RG, met intrekbaar landingsgestel. Deze staat te koop, maar de eigenaar heeft ermee ingestemd om hem mij te verhuren zolang deze nog niet verkocht is en daar ben ik blij mee. Zoveel vliegt de kist niet en is dus eigenlijk altijd beschikbaar en dat is een van de fijnste dingen van het vliegtuigbezit. Vliegen wanneer je wilt. Kan dus nog steeds!

Dit vat het mooi samen...

De Cessna 177RG Cardinal is natuurlijk een ander klasse toestel dan de Mooney, maar deelt toch ook wel een hoop eigenschappen, omdat de ontwerpfilosofie redelijk vergelijkbaar is. Hij is wat langzamer dan de Mooney, maar hij is wel een stuk sneller dan de Cessna 172. Hij is efficiënt en heeft daarmee een mooie range om toch leuke trips te maken, dat kan VFR of IFR, dat laatste alleen met een heel basic instrumentarium, maar op een mooie VMC dag kan er wel makkelijk IFR worden gepland. De Cardinal kan beter met grasbanen overweg dan de Mooney, en daarmee komen wat leuke velden in Duitsland wel in bereik, wil graag eens naar Traben-Trabach en Idar-Oberstein en dat moet nu wel lukken! Als je geïntresseerd bent in Cardinals, er is een goeie online community: Cardinal Flyers

Ik denk dat we wel vrienden worden...

Op dit moment zit ik dus wel goed. Als de Cardinal verkocht wordt, dan moeten we eens kijken naar wat structurelers. Eigendom lijkt me toch wel de sleutel naar ultiem vliegplezier, maar beter in een kleine maatschap van gelijk gestemden. Het moet op Teuge zijn en een leuk reistoestel. Wat vlotter dan het gebruikelijke blik, maar wel vier stoelen en IFR mogelijkheden. Als jij ook zoiets zoekt, maar een Turbo Mooney was misschien wat te veel van het goede, dan kunnen we de krachten wellicht bundelen?